Sunday

Solen sken och vädret var fint så jag bestämde mig för ett spontan besök till Düsseldorf. Jag såg Pippi Långstrum på tåget, en häxa på gatan och snorkkiga tanter. Jag gick längs Königsallee och tittade lite försiktigt i skyltfönster. När jag får min nästa lön ska jag shoppa där, bland Gucci, Chanel, Louis Vuitton, Burberry och Rolex (you get the picture). Sen ska jag klä mig i pälskappa som slutar vid anklarna, en liten men ack så dyr desiger väska och se lika glad ut som om jag ätit citron i flera veckor.
Ovan är dock som synes ingen allé utan Rehn och Düsseldorfs siluett.

Inte snällt

Jag har verkligen inte varit snäll mot mina fötter den här helgen. Igår gick jag en hel dag med obekväma skor och idag gick jag en hel dag till med obekväma och kalla skor. Hoppas inte mina fötter säger upp bekantskapen på grund av detta. Jag lovar, jag ska vara snällare i fortsättningen.

Fan fan fan

När ska jag lära mig att man inte kan tvätta och torktumla pappersnäsdukar? När när när?

Upptagen kvinna

Jag har så mycket planerat just nu. Imorgon ska jag besöka Essen, nästa helg ska jag åka till Amsterdam, sedan väntar jag besök av diverse släktingar och däremellan har jag språkkurs och barn att se efter. Snart hinner jag ju inte ens sitta vid datorn dagarna i ända i väntan på att någon ska uppdatera sin blogg eller tillbringa min tid med att titta på värdelösa tyska serier i stil med Kauniit jag rohkeat.. Stressigt stressigt.

No mercy

Idag morse hade jag en lång diskussion med mig själv. Ämnet var : Gå och simma din lata ko.
Jag försökte febrilt hitta en ursäkt för att slippa men jag var hård mot mig själv och vägrade lyssna på alla argument som min lathet kom med.
Till exempel Jag har inte tid.. För jag har ju så många andra viktiga saker att göra, läsa bloggar, läsa Harry Potter, måla mina naglar..
Eller med Jag orkar inte gå till simbassängen.. Dvs de hela 10 metrarna eller vad det nu kan bli till badrummet.
Sen kom Det är så kallt i vattnet.. Den första sekunden när du går i ja.
Sist men inte minst drog min lathet till med Jag vill helt enkelt inte.. Men det stämmer ju inte, jag vill ju nog egenltigen, jag är bara så lat. Så det var inget annat alternativ än att hoppa i vattnet. Bra var väl det för det var ju helt skönt, efteråt..

I Tyskland..

.. har de inte Skinn på näsan, de har istället Hår på tänderna. Låter ju mysligt !

Das Fallbeil = Giljotin*

Varför går alltid folk in i främmande hus i filmer och tv-serier. Bara för att dörren råkar glida upp när man knackar på kan man ju inte bara störta in där som om man ägde stället. Speciellt inte när huset tillhör vampyrer med underliga idéer.

Jag lugnar för tillfället ner mina irriterade nerver med iq-befriade tv-serier. Jag är inget stort fan av tåg och bussar även om jag under tiden här kommit till insikt om att de är ganska praktiska. Men inte idag. Idag var mitt tåg 20 min försenat och var tvungen att stå de 20 minuterna på en snöig, blåsig, kall perrong osäker på om jag missat tåget eller inte. Men bussen var ju i allafall i tid den här gången.

Bredvid mig på kursen idag satt en kvinna som efter varje sats som läraren uttalade halvhögt för sig själv sade "jaja" "jaja" eller "stimmt" för att bekräfta ,för sig själv, att hon förstått. Efter 2 timmar blev det lite irriterande.

Sen sprang jag till tågstationen för att hinna med tåget, hela 2 minuter tid hade jag på mig att köpa biljett och springa till rätt spår. Som ironiskt nog var längst bort. På riktigt var det så långt borta som det bara kunde vara. Flåsande och anfådd hann jag till spåret och när jag väl kom dit var tåghelvetet försenat. Jag hade stressat helt i onödan. Härligt

*har egentligen inget med texten att göra, bara ett ord jag lärt mig idag på kursen.

The fantastic life of an au pair

Idag har jag..

..vaknat
..packar barns matlådor
..simmat
..läst Harry Potter
..lagat mat
..hämtat barn från dagis (kunde lika gärna ha skrinnat, var så jäkla halt)
..letat efter en försvunnen handske
..ätit mat
..konstaterat att berlinermunken i Tyskland inte har någon rosa glasyr och således endast är en högst vanlig munk
..byggt playmobile forest house med tillhörande sjuhundrafemtioelva smådelar
..besökt Ikea som såg precis lika ut som i Esbo
..nattat barn

Nu ska jag..

..ta reda på om Harry Potter och den flammande bägaren slutar lika på tyska som den gjorde på svenska
..vänta på att klockan blir 21.15 så jag får se på House
..sova (på min nya hjärtdyna med armar från Ikea)

P.s jag kunde just foga ytterligare en punkt till min glamourösa "har gjort idag"-lista ; torkat kattspyor..

Ljushuvud

Jag behövde en instruktionsbok för att kunna släcka kökslampan. Just vid det tillfället kände jag mig inte så fruktansvärt smart.

Löwenzahn = Maskros

I går började min språkkurs och efter lite små stressande och panik (pga snö, försenade bussar och ogiltiga tågbiljetter) tog jag mig till Duisburg och hem igen. Jag fick flashbacks från gymnasiet då jag satt där på min stol med min bok framför mig, fyllde i grammatik uppgifter, lärde mig ord och fick läxor. Några timmar i veckan ska väl gå an, men jag kan nog inte påstå att jag känner något behov av att påbörja studier på heltid ännu.

På min kurs finns det några figurer som fastnade i mitt minne bättre än de andra efter denna första gång. Där finns bland andra mannen som är fascinerad av graviditeter och kvinnan som vill bo i skogen och läsa bilbeln.
Själv påstod jag att jag ville leva förevigt och dö vid 90. Väldigt välgenomtänkt !

Efterlyst

Jag läste Hbls nättidning och fastande för denna fantasktiska beskrivning på en försvunnen person:
"är omkring 165 centimeter lång och väger kring 60 kilo. Hon har långt, mörkt hår." ... "kan vara i Lojo, Tammerfors eller i huvudstadsregionen."

Det borde ju inte vara så svårt att hitta henne. Jag menar, hur många finns det som kan passa in på den beskrivningen?

Men usch!

Jag hade redan trott att jag lyckats fly vintern och snön då det förra veckan var värsta vårvädret här. Men icke, idag är allt vitt av snö och jag uppskattar det inte. Om jag ville ha snö skulle jag stannat hemma i Finland. Hoppas den regnar bort snart!

I Tyskland..

.. har de reklampauserna i programmen på tv väldigt konstigt fördelade. I ett program på 60 min kommer den första pausen efter ca 45 minuter och den andra efter ca 55 minuter. Detta stör mig oerhört.

En lördag utan bilder

Jag har tillbringat min dag (efter tidigare nämnda bussinsident ) i Duisburg, Oberhausens grannstad. Köpt diverse nödvändiga och onödvändiga tillbehör. En rock, några toppar och lite underkläder samt något till som jag för tillfället inte kan komma ihåg. Sparat massor med pengar egentligen, eftersom det mesta var på rea. Ätit en monster glassportion, altså den var megastor, megasöt och megagod. Förklarat att jag inte är infödd tyska.(Hur kan någon ens tro det efter att jag öppnat munnen?) Hittat till min blivande språkkurslokal och pratat finska.
Efter hemkomst har jag sett på Deutschland suscht den Superstar och förundrats över alla dessa talanger och otalanger. Nu skall jag fortsätta min spännande lördagkväll med underhållning i stil med Ken Lee och andra fantastiska youtubeklipp tills mina ögon faller ihop (vilket inte kommer ta lång tid).

Edit: För att göra detta inlägg ännu mera intressant kom jag just på vad det sista jag köpte var..En tandborste!

En buss, två buss, fel buss

Vi tog en buss åt rätt håll. Vi åkte förbi busshållplatsen vi borde stigit av på. Vi var tvungna att stiga av på ändhållplatsen. Vi tog en annan buss åt fel håll. Vi insåg vårt misstag. Vi steg av bussen. Vi konstaterade att nästa buss åt rätt håll gick om en timme. Vi befann oss mitt i ingenstans. Vi bestämde oss för att gå. Vi gick. Och vi gick. Och vi gick lite till. Vi var osäkra på om vi var på rätt väg. Vi hittade vår busshållplats. Vi hittade tåget. Vi nådde vårt mål. Men vi fick kämpa för det!

Allt är inte guld som glimmar..

.. det kan också vara kristall. Sista dagen besökte vi nämligen Swarovskis kristallvärld. Glittrande och glimmande så det förslog. Intressant och fint, fast vissa grejjer var jag inte helt på det klara med vad de gjort där. Som sparkande ben och operasångerskor. Men det fanns säkert en idé med det hela, det var bara det att jag inte förstod. Självklart var det också här som min kamera tyckte att den jobbat tillräckligt och slutade fundera kort efter att vi kommit in.

En stor jätte med kristallögon och vattenfallsmun  vaktade ingången till kristallvärlden

Världens största kristall, men hur stor den var får man ju ingen uppfattning om från bilden kom jag på.

En del av en kristallgran i äkta storlek. Kameran vägrade sammarbeta när det gällde en
blid av hela granen

En zebra i en rosa sko i kristall är ju en helt normal syn, bildkvaliteten låter jag bli att kommentera

Allt som glittrar är kristall, tyvärr syns inte ens hälfen av allt på bilden

Jag har ingen aning om vad det här hade med kristall att göra..

Modell större kristallkrona med svansar

Självklart fanns det en shop i slutet av utställningen. Jag äger nu två
Swarovskikristall smycken. Det första var en present, det
andra ruinerade mig...

...nästan i alla fall!

Stenhårt

Sa jag annars att det fanns berg i österrike?

Hotellet

Österrike

Österrike var vackert. Under min skidsemester har jag åkt skidor exakt inte en enda gång. Pulkka har jag däremot åkt lite mera.Badat bastu, väldigt exotiskt i tyska ögon, och vandrat med facklor i mörka skogar. Varit en gnutta kulturell och hört många nya tyska dialekter. Egentligen har jag gjort ingenting i en hel vecka och det känns ganska bra.

Innsbruck, tyvärr stod det en massa träd i vägen när jag skulle fota.

Att åka nattåg var jag väldigt skeptiskt inställt till med det gick bättre än jag trott. Sovdelen påminnde lite om hytterna på sverigebåtarna, men i hälften mindre. Men man fick en ordentlig frukost på sängen (för det fanns ingen annan plats att ställa den på) på morgonen. Men  på hemvägen när vi kom till Düsseldorf redan 6 på morgonen, var entusiasmen för frukosten inte lika stor.

4 bröd och sjukt starkt kaffe

I Innsbruck finns tydligen ett väldigt kännt tak av guld som jag aldrig tidigare hört talas om. Men nu har jag i alla fall sett Das goldenes Dachl. Litet och fjuttigt, men tydligen så ska man som (tysk)turist se det. Men varför bygger man egentligen ett tak av äkta guld?

Wattens. Berg, berg,berg bara mera berg

"Hemma"

Det känns nästan som om jag är hemma. Jag är altså tillbaka i Tyskalnd. Här är det grått, regningt och några grader varmt. Nästan så man saknar Österrike med alla fina berg och vita snö.

Trött som en..ja, en människa som sovit för lite är jag också. Nattåg i all ära, men jag föredrar nog endå riktiga sängar.

Nu har jag en stor väska att packa upp och många timmar sömn att ta igen. Och om det är något som är jobbigare än att packa så är det att packa upp det igen. Men det finns inget annat val, slut på rena kläder gör tvättmaskinen till min bästa vän idag.

Och för en gångs skull har inte min kamera legat död på botten av väskan, den har effektivt fotat berg, berg och mera berg. Det fanns en hel del av dem i Österrike. Håll till godo så kanske det dyker upp en bergbild eller två.
Men tills dess får ni nöja er med en denna smickrande bild på mig och mitt gratis vatten från nattåget.

Inte min grej

Jag ska inte åka snowboard. Det är helt klart. Första dagen resluterade i en mängd blåmärken. Andra dagen sluta med en förstörd snowboard. Tredje dagen hade jag fel snowboard. Idag var jag inte ens med till liften. Imorgon kanske jag gör ett sista försök.

Skiurlaub

Packa,packa,packa. Det är tidskrävande, påfrestande, avskyvärt och jobbigt. Och det blir aldrig bra. Aldrig har man med det man behöver. Inte jag i allafall. Kanske det är mig det är fel på.

Som bäst packar jag inför skidsemester. Jaha, vad behöver jag då? Har aldrig tidigare varit på skidsemester. Och jag har inga skidor, så dem kan jag inte ens packa ner. Mössor, handskar, halsdukar, yllesockor och varma kläder.. Och sen då?

Imorgon kväll hoppas jag i alla fall att jag har packningen under kontroll för då ska vi åka iväg. Med nattåg. Det lär ju bli en upplevese i sig det också. Är dock inte helt säker på att jag kommer att uppskatta den upplevelsen. När vi vaknar förjande morgon borde vi befinna oss i Österrike någonstans för att sedan kör till ett hotell någonstans för att sedan åka skidor i en vecka. Jag är inte så negativ som jag låter. Det ska bli roligt. Jag kanske till och med lär mig stå på skidor ( inte flataskidor då) om jag har tur, har jag otur kanske jag bryter ett ben eller två. Eller åtminstone får några blåmärken.

Och maten på hotellet har jag hört att ska vara jättebra. Hoppas det stämmer!

På tal om mat så bjöd jag familjen på karelska piroger med äggsmör idag. Vet inte riktigt vad de tyckte om denna kulinariska upplevelse. De sa att det var gott i alla fall, men det kanske bara var av artighet. Barnen tyckte helt klart att äggsmöret var bättre än pirogerna.

Mössfjant och fula skor

Eftersom det inte exicterar något som kan kallas fina mössor (i alla fall inte när de hamnar på mitt huvud) så kan man lika bra köpa måttligt fula mössor. Om man behöver mössor det vill säga. Jag behövde mössor !

På samma gång ett stycke fula inneskor. Men de är så varma och sköna att utsidan inte har någon betydelse. Det är insidan som räknas.

Still alive

Överlevde flygresan utan probelm. Irriterade mig på Rigas flygfält där det överallt var hett och trångt och utan tillräckligt med sittplatser. På flyget fick jag dessutom världens mest opaktiska plats om man ville sova och lyssnade till världen troligtvis sämst uttalde engelska. Jag skrattade nästan högt för mig själv. Så dåligt uttalad var den. Men sen slutade jag skratta när jag kom att tänka på att jag förmodligen låter precis likadan när jag pratar tyska. Det var en skrämmande tanke.

För en gångs skull har jag haft något att göra här mina första dagar. Barnen har varit hemma från dagis och tillbringar hela dagarna hemma. Med mig. Vi har målat och läst böcker och lekt i snön , jag har konstaterat att varken mina skor eller vantar håller vatten, och målat lite till. Känns skönt att göra någon nytta ibland. Känns mindre skönt att stå ute och frysa om fötterna.

Har också idag besökt Centro som hastigast och köpt två mössor, handskar som håller vatten och världens fulaste, men också skönaste inneskor. Försökte också hitta vinterskor som håller vatten men sådant verkar inte tillverkas här i Tyskland.

I Centor åt jag också friterad and, tror jag det var i allafall, odefininerbara friterade köttbitar och ris kan man också kalla det. Jag ville egentligen  ha friterad kyckling, men det blev någo fel någonstans. Jag tror inte jag äter på det stället flera gånger.

Och jag vet inte om jag inbillar mig eller om jag verkligen förstår tyskan bättre nu än före jag åkte hem. Jag kan till och med märka när jag själv säger fel ibland. Men ännu är det långt kvar innan jag kan språket ens någorlunda bra. Jag tycker inte om när jag inte kan saker !

Tecken?

Imorgon ska jag som sagt flyga tillbaka till Tyskland.
Mitt bokningsnummer slutar med bokstavskombinationen RIP.
Sammanträffande.

Another year has gone by

Det är nu som nyårs löften, tillbakablickar och trådrypande "det bästa året i mitt liv"- historier fyller bloggar över hela internet.

Men inte här. Jag ger inga nyårslöften, 2009 var inte bättre än något annat år i mitt liv och att blicka tillbaka är tidskrävande.

Och det blir heller ingen fresh start på bloggen. Det fortsätter att gå i vågor med blogginspirationen, precis som med mitt humör.

Jul och nyår är avklarat på hemmaplan. Min visit här hemma har varit fylld av dåliga filmer, feber, choklad, flunssa, snö, kyla, vänner, julmat och funderingar.

På söndag bär det av tillbaka till Tyskland.